الأربعاء، 13 مارس 2013

قواعد التحويل فى التعليم المفتوح من كلية الى اخرى او جامعة الى جامعة





قواعد التحويل فى التعليم المفتوح من كلية الى اخرى او جامعة الى جامعة 


أولاً : التحويل في نفس الفصل الدراسي:
يتم تحويل الملف من الكلية إلى الكلية المراد التحويل إليها بدون رسوم .

ثانياً : بعد مرور فصل دراسي أو عام دراسي كامل: 
يقوم الدارس الذي يرغب في التحويل من كلية إلى كلية أخرى بسحب أوراقه من الكلية المسجل بها وتقديمها للكلية التي يرغب التحويل إليها وذلك بعد شراء مظروف جديد .






ثالثاً : التحويل من الجامعات:
يجوز قبول الدارسين المسجلين بجامعات أخرى ويرغبون في التحويل لإستكمال دراستهم بإحدى كليات التابعة لمركز التعليم المفتوح مع إعفائهم من المواد التي تم دراستها والنجاح فيها بالكليات المقيدين بها والراغبين في التحويل فيها وذلك عن طريق دفع ( 20 ) عشرون جنيهاً عن كل مقرر درسه بنجاح في جامعة أخرى ويطلب معادلته للإعفاء منه بحد أقصى ( 10 ) عشرة مقررات أي (200 ) مائتي جنيه مصري وما زاد عن هذه المقررات لا يتم سداد أي مبالغ عنها أي بحد أقصى 25% من عدد المواد الكلية التي يرغبون الالتحاق بها وبشرط استيفائهم لشروط القبول بالتعليم المفتوح ( ولا ينطبق ذلك على الطلاب المفصولين ) .

رابعاً: تحويل الطلاب من التعليم الجامعي العام إلى التعليم المفتوح بالكليات المناظرة:
يتم التحويل بعمل مقاصة بين المواد التي سبق للطالب دراستها والمواد المقرر دراستها في التعليم المفتوح وذلك لتحديد المستوى الذي سوف يسجل فيه الطالب وذلك بعد مراعاة الآتي:
1 . أن تمضى 5 سنوات على تاريخ الحصول على الثانوية العامة .
2. ألا يزيد حد الإعفاء عن 50% من مجموع المواد المقررة دراستها في برنامج التعليم المفتوح.
3. عدم الإعفاء من مواد الفرقة النهائية.


هناك 21 تعليقًا:

  1. انا عايزه احول من جامعه المفتوحه تجاره الى كليه تجاره

    ردحذف
    الردود
    1. سؤال بسيط انا اسف
      اختى عايزة تخول جامعه مفتوحه وتكمل
      مع العلم انها سابت الدرسه من فترة كبير ومتزوجه
      تحول ازى

      حذف
  2. انا امتحنت الترم الاول بكليه تجاره وعايز احول كليه اداب ودي السنه الاولي وانا جامعة المنصوره وعايز احول القاهره فرع المنصوره.وماهي المطلوب والمتاح لي اذا سافرت

    ردحذف
  3. انا امتحنت الترم الاول بكليه تجاره وعايز احول كليه اداب ودي السنه الاولي وانا جامعة المنصوره وعايز احول القاهره فرع المنصوره.وماهي المطلوب والمتاح لي اذا سافرت

    ردحذف
  4. لو سمحت لو انا جامعه القاهره تعليم مفتوح وعيزه احول جامعه عين شمس وانا في ترم خامس تجاره هل ممكن التحويل علي نفس الترم ليه نظام قديم

    ردحذف
  5. لو سمحت انا ترم ثالث كلية تجارة تعليم مفتوح القاهرة عاوذ احول كلية زراعة ممكن وآية المطلوب مع العلم ان نظام قديم

    ردحذف
  6. هل يجوز التحويل من تعليم مفتوح القاهرة كليه حقوق ترم ٦ الى تعليم مفتوح جامعة بنها كلية الحقوق حيث انتى من بنها

    ردحذف
  7. عايز احول من جامعه القاهره للتعليم المفتوح الى جامعة بنها للتعليم المفتوح مع العلم انا ف اول تيرم ... ايه المطلوب .. شكرا

    ردحذف
    الردود
    1. نظام التحويل من جامعه القاهره تعليم مفتوح لجامعه الاسكندريه انا نظام قديم 2009

      حذف
  8. انا في كلية تجارة التعليم المفتوح وعاوزة احول حقوق التعليم المفتوح

    ردحذف
    الردود
    1. انا كمان عايزة احول من تجارة مفتوح الي حقوق مفتوح ماالمطلوب انا في اولى كلية تجارة الترم التاني وماهي الاجرات

      حذف
    2. عاوز احول من كلية تجارة عين شمس إلى كلية بنها حقوق إيه المطلوب رجاء الافادة

      حذف
  9. عايز احول م̷ـــِْن تجاره لحقوق

    ردحذف
  10. لو سمحت هو لازم اك ن خلصت ثانويه بقالي 5 سنين فعلا وهل لو قدمت تعليم مفتوح القاهره ممكن احول بعدها لعين شمس

    ردحذف
  11. انا في سنه أوله آداب وعايز أحول حقوق ونجحت في ترم اول ايه المطلوب لو سمحتو

    ردحذف
  12. هل يمكن التحويل من مثلا كلية تجارة تعليم مفتوح لكلية تجارة جامعة خاصة الرجاء الرد

    ردحذف
  13. لو سمحت انا سجلت في التعليم المدمج بس اتسرعت وسجلت كليه صعبة عليا وعايزه انقل لكليه تانيه بس في نفس الجامعة وعندي امتحان قبول بوكرة ومش عارفه اعمل ايه

    ردحذف
  14. لو سمحت عايز احول من جامعه اسيوط ال جامعة القاهرة انا حقوق تعليم مفتوح ترم 7 اي المطلوب

    ردحذف
  15. إن دخلت كليه حقوق قالوا لى أن المواد التى اخذتها فى معهد خدمه اجتماعيه سنتان ستحذف هل هذا صحيح وان دخلتها هل ممكن احول لجامعه القاهره انتظام أو انتساب حتى

    ردحذف