السبت، 9 مارس 2013

شروط الالتحاق بالتعليم المفتوح والاوراق المطلوبة جامعة جنوب الوادى




شروط الالتحاق والاوراق المطلوبة بالتعليم المفتوح جامعة جنوب الوادى  بالاضافة الى معرفة طرق التدريس والمحاضرات .




اولا : شروط الالتحاق .


1 - الشروط العامة

1-     الطلاب الحاصلين علي الثانوية العامة المرشحين عن طريق مكتب تنسيق القبول بالجامعات والمعاهد العليا.
2-   أن يكون حاصلا علي الثانوية العامة أو مايعادلها من الثانوية العربية ( الشهادات المعادلة من الدول العربية) أو الدبلومات الفنية أو الثانوية الأزهرية بشرط مضي خمس سنوات علي التخرج وبمجموع لا يقل عن 50% وفقا للضوابط المعلنة عنها بالجامعة كل عام.
3-     الحاصلين علي مؤهل عالي من إحدي الجامعات أو المعاهد العليا المصرية أو ما يعادلها.
4-   أما الحاصلين علي مؤهلات فوق المتوسطة (الدبلومات الفنية نظام السنتين أو المؤهلات الجامعية ذات العلاقة بالدراسة فيلزمهم إحضار بيان نجاح في المقررات السابق دراستها وكذلك شهادة بالتقديرات والدرجة الحاصل عليها) وذلك لعمل المقاصة اللازمة لكل كلية لقيده المستوي الثاني.
5-   بالنسبة للطلاب الوافدين بكليات التعليم المفتوح يتم بمجرد حصول الطالب علي مايعادل شهادة الثانوية العامة من المجلس الأعلي للجامعات بشرط النجاح بمجموع 50% فأكثر من مجموع الدرجات وأتباع الإجراءات القانونية اللازمة لذلك.





ثانيا : الأوراق المطلوبة .
1-     أصل استمارة النجاح في الثانوية العامة أو ما يعادلها أو مستخرج رسمي منها.
2-     شهادة البكالوريوس أو الليسانس لخريجي الجامعات أو المعاهد العليا.
3-     أصل شهادة الميلاد كمبيوتر.
4-     عدد 6 صور شخصية.
5-     صورة من البطاقة بالنسبة للمصريين أو جواز السفر للوافدين
6-     أصل يوضح الموقف من التجنيد ( بالنسبة للذكور) وذلك للطالب المصري الجنسية فقط.
7-     شهادة التخرج الخاصة بالمعهد بالنسبة للحاصلين علي مؤهل فوق متوسط.
8-     بيان بتقديرات ودرجات السنة الأولي والثانية بالنسبة للحاصلين علي دبلوم المعاهد الفنية التجارية.
9-     نموذج 2 جند بالنسبة للحاصلين علي الثانوية العامة.






الدارسون من القوات النظامية يطلب منهم الآتي:
        (‌أ)         القوات المسلحة:
بالنسبة للضابط: موافقة شئون هيئة التدريب بالقوات المسلحة.
بالنسبة للدرجات الأدني من المعينين: خطاب بالبيانات والموافقة من السجلات العسكرية.
      (‌ب)       هيئة الشرطة:
بالنسبة للضابط: موافقة شئون الضباط بوزارة الداخلية.
بالنسبة للدرجات الأدني من المعينين: خطاب بالبيانات والموافقة من مديرية الأمن التابع لها.

ثالثا :  الدراسة والمحاضرات وطرق تدريسها تتم بالطرق الآتيه.
1-     عن طريق المحاضرات المباشرة بكل فروع التعليم المفتوح بجامعة جنوب الوادي.
2-     الوسائل التعليمية المساعدة (فيديو كونفرانس- الأسطوانات DVD- CD).
3-     أشرطة التسجيل المسموعة والمرئية المسجل عليها المادة العلمية.









هناك 30 تعليقًا:

  1. جزاكم الله خيرا

    ردحذف
  2. انا من اسيوط كنت فى كلية اصول الدين واستنفزت سنتان واتفصلت من الكلية وعملت معادلة قى كلية حقوق جامعة اسيوط وكنت عايز اقدم فيها بس مش قبلونى اصل مجموعى بعد المعادلة جاب 208 وهما فى حقوق اسيوط بيقبلو من 210 انا حاصل على الشانوية الازهرية 2011 فلو ممكن اقبل فى حقوق جنوب الوادى اى فرع ياريت الرد قبل ما معاد التقديم يفوتنى ضررررورى وجزامكم الله خيراا

    ردحذف
  3. السلام عليكم
    للأهميه انا خريج دبلوم صنايع 2000أعمل بالخارج
    ينفع أقدم إدارة اعمال اوتجاره
    عايز اقدم من السعوديه
    ارجو المساعده والأهتمام بسؤالي

    ردحذف
    الردود
    1. انا حاصله علي بلوم تجاره وعاوزه اقدم تعليم مفتوح كليه حقوق او رياض اطفال

      حذف
    2. انا حاصله علي بلوم تجاره وعاوزه اقدم تعليم مفتوح كليه حقوق او رياض اطفال

      حذف
  4. معادلة كلية الهندسة
    لكل الطلاب الحاصلين فى الدبلوم على 70%عملى +نظرى كدا انت ممكن تقدم فى معادلة كلية الهندسة و مركز النور هيقدملك افضل شرح لمواد معادلة كلية الهندسة مش هتلاقى زيها
    معادلة كلية الهندسة
    اتصل بنا على :01093189974
    www.معادلة-كلية-الهندسة.com/

    ردحذف
  5. لو سمحت انا كنت في كليه التجاره انتظام واخدت مواد فسنه تالته وتركتها ينفع اقدم تاني تعليم مفتوح وايه المطلوب لو سمحت

    ردحذف
  6. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  7. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  8. انا حاصلة علي دبلوم تجارة 98 هل يجوز لي التقديم

    ردحذف
  9. أنا معايا دبلوم تجارة من سنة ٢٠٠٦ وكنت عايز اكمل في التعليم المفتوح جامعة الغردقة وكنت عايز اعرف مواعيد التقديم والاوراق المطلوبة

    ردحذف
  10. لوسمحت انا حاصله ع دبلوم تجاره مجموع 65/انا من الاقصر خلصت من 2014ينفع ادخل جامعه المفتوحه اللى ف الاقصر لوسمحتوممكن تردو عليا علشان الحق التقديم قبل مايفوت لوسمحتوردوعليا بسرعه

    ردحذف
  11. السلام عليكم انا حاصله علي دبلوم صنايع من2006
    ممكن اقدم وانا مقيم في دبي

    ردحذف
  12. انا مخلصه من سنه ٢٠١٥ حصله على ثانوى تجارى ممكن اقدم ولا لزم الشرط ٥ سنوات مضى

    ردحذف
  13. لو سمحت انا حاصله على ثانوى تجارى 3سنوات هل ممكن أقدم على تعليم مفتوح جامعة جنوب الوادى انا خرجية 2004 ولو كان ممكن المصرفات اذاى

    ردحذف
  14. عمرو الاهلاوي10 يناير 2019 في 10:52 ص

    هيا الجامعه المفتوحه فتحت ياجماعه اصله قالو انها قفلت سنه واحدة ورجعت اشتغلت تاني ياريت ال يعرغ يقولنا

    ردحذف
  15. انا دبلوم تجاره من 2012ينفع اقدم

    ردحذف
  16. انا دبلوم تجاره ومجموعي 64% وكنت عايز اكمل كليه تجاره ايه المطلوب مني بالظبط

    ردحذف
  17. لو سمحتو انا مخلصه دبلوم تجاره من 2015 ينفع اقدم ف التعليم المفتوح جامعه جنوب الوادى بقنا او الاقصر واى الاوراق المطلوبه

    ردحذف
  18. هو ينفع اقدم بعد تخرجي من الدبلوم مباشرة

    ردحذف
  19. انا سني ٣٢سنه ومخلصه معهد فني تجاري ينفع اكمل

    ردحذف
  20. انا مخلص دبلوم صناعي من سنه 2015 ممكن اعرف ايه المطلوب

    ردحذف
  21. انا خريج دبلوم تدريب مهني وعايز اقدم

    ردحذف
  22. انا خريجة دبلوم فنى من أكثر من عشرين عام وعايزة اقدم

    ردحذف
  23. انا دبلوم تجاره سنة2013 ممكن اقدم حقوق مفتوح

    ردحذف
  24. لوسمحت انا مقيمه بالخارج وحاصل على شهاده دبلوم تجاره ممكن اقدم فى جامعه المفتوحه بقنا انا و خارج مصر وايه شروط التقديم

    ردحذف
  25. لو سمحت انا حصل علي دبلوم تجاره في ٢٠١٧ ممكن اقدم في كلية تجاره مفتوح وامتي اخر معاد

    ردحذف
  26. لو سمحت أنا كونت في معهد العالي للتجارة الخارجية ومكملتش واتفصلت ينفع أقدم في الجامعة المفتوحة حالياً أنا حاصلة على ثانوية عامة دفعة 2015 كونت عايزة اعرف ينفع أقدم وايه الأوراق المطلوبة للتقديم

    ردحذف